تبلیغات
مرجع اطلاعات بازیهای رایانه ای - نقد و بررسی بازی Mafia II
مرجع اطلاعات بازیهای رایانه ای
كدهای تقلب | ترینر | ترفند | نقد و بررسی | تصاویر | اخبار
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


وبلاگ مرجع اطلاعات بازیهای رایانه ای جهت كمك و آسودگی شما بازیكنندگان عزیز ایجاد شده است. شما می توانید كدهای تقلب، ترینر و هر اطلاعات دیگری در مورد بازی مورد نظر خود را درخواست كنید.

مدیر وبلاگ : محسن ک
نویسندگان

Mafia II

مقدمه

در سال 2002 شرکت Illusion Softworks که الان به 2K Czech تغییر یافته ، بازی مافیا رو عرضه کرد که با استقبال شدیدی مواجه شد. بازی از هر نظر مخصوصا از لحاظ روایت و خود داستان یک شاهکار بود. بعد از حدود 5 سال و پس از شایعات مختلف پیرامون ساخت این بازی ، بالاخره ساخت این بازی در آگوست سال 2007 و در نمایشگاه Games Convention در لایپزیگ اعلام شد و باعث خوشحالی شدید طرفداران شد. کسانی که این خبر رو شنیدند به سه دسته تقسیم شدند. دسته اول کسانی هستند که نسخه PC بازی مافیا رو بازی کرده و لذت برده بودند و از این خبر خوشحال شدند.دسته دوم کسانی هستند که نام این بازی رو برای اولین بار می شنیدند و از بازی هیچ ذهنیتی نداشتند. دسته سوم کسانی بودند که نسخه کنسولی بازی مافیا رو که از PC برای PS2 و Xbox پورت شده بود رو بازی کرده بودند و حالشان از بازی بهم خورده بود.اما باید گفت که اینبار باید ذهنیت خود رو از اون پورتهای مضخرف پاک کنید و به ادامه مطلب توجه کنید تا بدونید با چه شاهکاری طرف هستید.

 

داستان

داستان نسخه اول واقعا یک شاهکار بود و با پایان تراژدیک خودش در ذهن تمام بازی کننده گان باقی ماند.در ابتدا لازم است این رو متذکر بشم که داستان شماره دوم هیچ ارتباطی به شماره اول نداره.(چون شایعاتی در این مورد بوجود اومده بود). داستان شماره دوم حول کاراکتری بنام Scaletta Vito هست که پدر و مادر او اهل سیسیل هستند اما به دلایلی به شهر Empire City ( که Empire Bay نیز خوانده می شود) مهاجرت کردند. خانواده ویتو بسیار فقیر بوده و خود او در کودکی رنج های زیادی چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی کشیده است. او حالا می خواهد اوضاع رو تغییر دهد و برای خودش کسی بشود.به همین دلیل دست به کارهای خلافکارانه می زند که در یکی از این کارها که یک سرقت بود دستگیر می شود و به زندان منتقل می شود. او که نمی خواست در زندان بماند برای آزادی از زندان می بایست به خدمت ارتش دربیاید و به جنگ برود.داستان بازی در سالهای بین 1940 تا 1950 جریان دارد. بازی از جایی شروع می شود که ویتو از جنگ جهانی دوم باز می گردد و در همان اول بازی ویتو دوباره با دوست قدیمی خود یعنی Joe Barbaro (که بیشتر بدنبال شهرت هست) متحد می شود و دوباره شروع به زندگی خلافکارانه می کنند.شهر امپایر سیتی با توجه به دو شهر نیویورک و سن فرانسیسکو ساخته شده و شما شاهد محیطهای مشابه زیادی خواهید بود. در این شهر سه خانواده مافیایی با نام های Clemente، Vinci و Falconi وجود دارد که هرکدام قوانین مخصوص خود را دارند و با خانواده دیگری در حال درگیری بر سر کنترل شهر هستند که شما با انجام دادن ماموریتهای مختلف برای هر کدام شروع به پیمودن پله های طرقی در خلافکاری(!) می کنید و در میان سایر خانواده ها مشهور می شوید. نسخه اصلی بازی داستان خطی داشت و به گفته Daniel Vávra (که کارگردان و نویسنده شماره اول و دوم هست) Mafia II نیز دارای داستان خطی خواهد بود و از بعد جدیدی از بازی حرف زده که به گفته ایشون داستان شماره دوم تاریکتر و واقعی تر و تاثیرات در بازی بر اساس واقعیت خواهد بود. همچنین تلاش آنها در ارائه داستانی گیرا و هیجان انگیز با کاراکترهای قابل باور خواهد بود. سناریوی بازی در نسخه اول حدود 400 صفحه بود که این مقدار در شماره دوم 700 خواهد بود و از طریق 2 ساعت Cutscene که توسط خود موتور بازی رندر می شود ارائه خواهد شد و از آنجایی که نویسنده داستان همان نویسنده نسخه اول است پس نباید نگرانی از بابت داستان بازی وجود داشته باشه.

گیم پلی و هوش مصنوعی

بازی بصورت Open-World هست و در محیطی به وسعت 10 مایل مربع (چیزی حدود 16 کیلومتر مربع) اتفاق می افتد.این بار در بازی هیچ گونه محدودیتی برای رفت و آمد در شهر نخواهید داشت و مسیرها از همان ابتدای بازی بازی هستند و دیگر موانع در سر راه شما قرار نخواهد گرفت.بازی به صورت سوم شخص هست و فرقی آنچنانی با بازیهای دیگر ندارد. شما این بار قابلیت کاورگیری رو دارید که در این حالت علاوه بر شلیک معمولی ، می تونید بصورت Blind-Shot شلیک کنید.برخی سلاح های شماره قبلی مثل Thompson M1928 ، Colt 1911 و یک pump action shotgun در این شماره هم خواهند بود. علاوه بر اینها ، اسلحه های دوران جنگ جهانی دوم مانند MP40 ، M3 Grease Gun و MG42 نیز در بازی وجود دارند.تا به این لحظه در نمایش های بازی هیچ گونه اثری از HUD وجود نداشته اما هنوز این مورد قطعی نشده و ممکنه در بازی نهایی شاهد وجود HUD در بازی باشیم.مثل بسیاری از بازی های امروزی سیستم سلامتی بازی شبیه بازی COD خواهد بود و با وارد شدن ضربه به شما صفحه قرمز می شود و اگر کاور بگیرید سلامتی خود رو دوباره بدست میارید.همانطور که در بالا گفته شد داستان بازی خطی خواهد بود اما به گفته Vávra آنها تمام تلاش خود رو می کنند تا بیشترین آزادی ممکن رو در بازی به گیمر بدهند. برای مثال شما می تونید یک مرحله رو شیوه های مختلف به پایان برسونید و گاهی داستان بازی با انتخاب هایی که در طول بازی انجام می دهید تغییر می کند.همچنین او اضافه کرده که اینبار در بازی مراحل فرعی ، محیطهای تعاملی و چیزهای اضافی بیشتری نسبت به نسخه اول وجود خواهد داشت. مثل بازی اصلی این بار هم تمرکز بسیاری بر روی ماشین های بازی صورت گرفته. تعقیب و گریزها بسیار واقعی تر و هیجان انگیز تر است . شما می تونید در صندوق پشت ماشین اسلحه یا بدن افراد زنده یا مرده رو قرار بدید. همچنین برای رفت و آمد در محیط بازی می تونید از تاکسی استفاده کنید.در رابطه با دزدیدن ماشین ها دیگر مثل شماره اول نخواهد بود تا ابتدا روش باز کردن قفل ماشین رو از مکانیک خانوادی سالیاری یاد بگیرید و شروع به دزدیدن ماشین ها کنید. Vávra در این رابطه گفته که آنها سیستم قدیمی رو کنار گذاشته اند و از سیستم جدیدی استفاده کرده اند که گفته شده که این سیستم باعث میشه جریان بازی به طور ثابت ادامه پیدا کنه و توقفی آنچنانی در بازی بوجود نیاید. این بار شما می تونید به چندین صورت ماشینها رو بدزدید که هر کدام نتیجه مخصوص خودش رو خواهد داشت. همچنین گفته شده که این بار بدست آوردن ماشینها از دست صاحبانشان کار ساده ای مثل باز کردن در ماشین و پرتاب کردن راننده به بیرون ، مثل بیشتر بازیها ، نخواهد بود. فعلا اطلاعاتی از این مکانیزم در دست نیست.
نکته دیگر در رابطه با پلیسها هست که همیشه مزاحم شما در طول بازی بودند. اینبار هوش مصنوعی پلیسها بهبود یافته و دیگه برای هرکاری شما رو به مدت زیاد تعقیب و به شما شلیک نمی کنند (مثلا دیگه برای هرکاری مثل مشت زدن به یه پلیس اون به شما شلیک نمی کنه) که به واقع گرایانه کردن بازی کمک بسیاری کرده است. همچنین این بار شما تنها کسی نیستید که پلیس به کارهای خلافش گیر می دهد بلکه سایر افراد و خانواده ها هم اگر کار خلاف بکنند ، پلیس به دنبالشان می افتد و شما در طول بازی شاهد این کارها خواهید بود.در کل پلیس در این شماره نسبت به شماره قبل حساسیت کمتری نشان می دهد و تصمیم اینکه چقدر به دنبال شما بیاید بستگی به جرمی دارد که شما مرتکب شده اید. هوش مصنوعی دشمنان نیز خوب کار شده و به خوبی کاور می گیرند و از وسایل محیط نیز برای ساختن کاور مثل برگرداندن میز استفاده می کنند. مردم عادی نیز در بازی به کارهای شما مثل حرکت کردن سریع در خیابان به خوبی عکس العمل نشان می دهند . اونها به کارهای خود مشغول هستند.برخی بر روی صندلی سیگار می کشند و برخی در خیابان صحبت می کنند و درکل کارهای خود رو به خوبی و مستقل از کارهای شما انجام می دهند.در بازی مبارزات تن به تن نیز خواهد بود و علاوه بر استفاده از وسایلی مثل بطری یا ... سازندگان در حال طراحی سیستمی هستند که بوسیله آن بتوان حرکات close-quarters و Combo های جدیدی رو یاد گرفت. در کل گیم پلی و هوش مصنوعی بازی در حد قابل قبولی نسبت به شماره قبل بهبود یافته.

گرافیک ، فیزیک و نورپردازی

چیزی که در ابتدا همه رو از دیدن عکسهای بازی شگفت زده کرد گرافیک بازی بود. سازندگان بازی زمان زیادی رو صرف طراحی موتور بازی کرده اند که نتیجه این زحمات Illusion Engine هست. چیزی که در بازی بیشتر از همه چیز به چشم میاد نورپردازی و سایه های خارق العاده بازی هست. شما شاهد تاثیر بسیار زیبا و دقیق منابع نور بر اشیای ثابت و متحرک و ایجاد سایه های نرم متناسب با زاویه تابیده شده خواهید بود. بازتاب نور از اجسام شفاف مثل شیشه ها و ماشینها به بهترین نحو ممکن انجام گرفته.مدل های شخصیتها و سایر اجسام مثل ماشینها و ساختمان ها عالی کار شده و شما می تونید جزئیات رو در طراحی صورت کاراکترها ببینید. به گفته کارگردان بازی بیشتر ساختمان ها در بازی ، همتای خودشون رو در دنیای واقعی دارند. او در ادامه میگه که آنها یک کتابخانه شامل هزاران عکس از ساختمانها ، مردم ، ماشینها ، شهرها و ... دارند و گفته که نمی تونستند در ساخت بازی بیشتر از این دقیق تر باشند. Draw Distance بازی در ارتفاعات فوق العاده هست اما وقتی در شهر راه می روید یا رانندگی می کنید شاهد دیر ظاهر شدن مدل انسانها ، ماشینها هستید که واقعا تو ذوق می زند. همچنین کیفیت تکسچرها در برخی جاها پایین بود. انیمیشن کاراکترها در بازی زیاد عالی نیست و یه کم مصنوعی و خشک هست. همچنین گاهی اوقات وقتی به قسمتی از بدن دشمنان شلیک می کنید آنها عکس العمل درست رو از خود نشان نمی دهند.سیستم ذرات در بازی هم به صورت مناسب طراحی شده و شما شاهد پاشیده شدن خون هنگام اصابت به بدن و یا جرقه و دودی که هنگام شلیک به اجسام سخت مثل فلز ایجاد می شود هستید. انفجارها نیز به خوبی طراحی شده اند و به خوبی شاهد افکت آتش در بازی خواهیم بود. البته با اینکه افکت آتش به بازیهایی مثل Far Cry 2 نمی رسه اما برای بازی و نسبت به بازیهای دیگه قابل قبول هست. فیزیک بازی نیز در سطح بالایی قرار داره و شما می تونید بسیاری از اشیاء کوچک و بزرگ رو در بازی تکه تکه کنید. البته فیزیک بازی خالی از ایراد نیست. مثلا در یکی از تریلرهای هنگامی که به شیشه شلیک می کردید شاهد آن بودید که تکه ای از شیشه بدونو وابستگی به جایی در هوا مونده که واقعا تو ذوق می زد. البته این ایراد و تمام ایرادات ذکر شده در بالا مربوط به تریلری از بازی که بر روی کنسول ها بازی می شد مشاهده شده که امیدواریم تا زمان عرضه بازی این ایرادات رفع بشه. در کل نکات مثبت گرافیکی بازی در نورپردازی ، سایه ها ، تخریب پذیری و مدلسازی کاراکترها و اشیا هست.

موسیقی و صداگذاری بازی

طبق معمول سایر بازیها اطلاعات زیادی از این قسمت در دسترس نیست . در بازی از موسیقی های همان دوران به علاوه ی برخی موسیقیها که تغییراتی در اونها ایجاد شده ، استفاده خواهد شد. در خانه و در داخل ماشین می تونید از طریق رادیو به این موسیقی ها گوش بدید یا به اخبار گوش کنید که گفته شده که خبرها متناسب با حوادثی که در شهر اتفاق می افته (که بیشتر خود شما و سایر خانواده های مافیایی باعث اتفاق افتادنشون هستید) در طول بازی تغییر می کنه. صداگذاران هم با توجه به آنچه مشاهده شد سعی در القای احساسات کاراکتر ها به بازیکن دارند و تا حدی هم موفق بوده اند.

سخن آخر

مافیا در زمان خود شاهکاری بود که خیلی ها رو راضی کرد. مافیا 2 هم همون راه رو ادامه می ده و می تونیم مطمئن باشیم که اگه مافیا 2 از مافیا 1 بهتر نباشه ، بدتر هم نیست و این برای طرفداران بازی کافیه. این بازی اخیرا تاخیر خورده و تاریخ عرضه اش به اوایل 2010 منتقل شده و بازی برای هر سه پلتفرم PC ، PS3 و X360 به طور همزمان عرضه خواهد شد. تاخیر این بازی هم خوب بود و هم بد.خوب اینکه کیفیت بازی بهتر از قبل خواهد شد و بد اینکه باید دوباره در حصرت بازی کردن این بازی صبر کنیم.





نوع مطلب : نقد و بررسی، 
برچسب ها : نقد و بررسی بازی Mafia II، Mafia II،
لینک های مرتبط :
محسن ک
شنبه 2 مرداد 1389
یکشنبه 15 مرداد 1396 11:49 بعد از ظهر
I think the admin of this web site is in fact working hard for
his web page, as here every material is quality based stuff.
یکشنبه 15 مرداد 1396 01:53 قبل از ظهر
Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog in Firefox, it looks fine but when opening
in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a
quick heads up! Other then that, very good blog!
شنبه 7 مرداد 1396 08:20 بعد از ظهر
This is a topic that's near to my heart... Cheers!
Where are your contact details though?
شنبه 12 فروردین 1396 12:15 قبل از ظهر
I think this is among the most vital info for me. And i'm glad reading your article.

But wanna remark on few general things, The site style is ideal, the articles is
really excellent : D. Good job, cheers
دوشنبه 11 مرداد 1389 12:13 بعد از ظهر
سلام لینک شدین

www.fun98.funha.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی